Försäkringskassan = klater

Nu sitter jag här och ska försöka andas ut lite. Hade tänkt ta mig en liten vila idag efter att Tommy hade kommit hem, men det har inte gått. Det har varit nånting hela tiden.

Först var jag tvungen att ringa försäkringskassan, fick sitta i kö en bra stund. Kom fram, och denna gång var det faktiskt en trevlig kvinna jag fick tala med - PJUH! Hon förklarade vad jag skulle göra, så vi la på och jag gjorde det.
Men på slutet så gick det inte. Deras hemsida, även deras blanketter är ju helt idiotiska om jag får säga min mening.

Så det var ju bara att ringa igen, fick sitta i kö än en gång tills ännu en bra kvinna svarade. Jag förklarade problemet och hon förstod. Så hon gick in på sin dator för att hjälpa mig. Vi tog steg för steg, och gjorde precis som jag hade gjort innan men sedan kom vi dit, där det hade tagit stopp för mig. Det gick inte för henne heller. Vi surrade en stund medan hon funderade och försökte men det gick bara inte. Så till slut sa hon att jag får en blankett hemskickad istället.

Grejen det handlade om var att dom 4 dagar som jag låg på sjukhuset med Albin inte ska dras från mina mammadagar. Självklart vill jag ta till vara på dom få dagar, jag tycker att man har.
Då förklarade den första kvinnan att jag skulle begära föräldrapenning som vanligt, men att jag skulle göra två sparanden/rader. (Vissa kanske inte fattar vad jag talar om men då behöver ni inte läsa).

Först fick jag spara 21 Januari - 26 Januari. Sedan hoppa över dom fyra dagar vi låg inne. Sedan spara 31 Januari - 20 Februari. Så det begärde jag föräldrapenning på. Sedan sa hon att dom resterande fyra dagarna skulle jag begära på "tillfällig föräldrapenning". Det menas att man vårdar sjukt barn, till exempel. Det var i slutet där som jag fastnade. Därför att det gick inte att välja att man var föräldraledig, utan det var bara om man arbetade, och varit tvungen att vara hemma med barnet. Man skulle fylla i arbetstimmar per dag och arbetsgivare osv. Det blev ju lite svårt för mig när jag är mammaledig och dessutom varit sjukskriven i 2 år innan. Men eftersom jag inte kunde fylla i arbetsgivare så gick det inte att gå vidare. Det borde ju gå att fylla i att man är mammaledig tycker jag? Det tyckte även hon jag talade med. Men nu skulle hon skicka hem blankett som jag skulle fylla i.

Men slutligen, vilken jävla skitsida dom har! Det är så mycket krångel... Sen var jag tvungen att springa på OK och köpa kuvert eftersom jag inte hittade våra här hemma och jag hade bråttom. Posta brevet till försäkringskassan, med intyget att jag låg på barnavdelningen med Albin i 4 dagar. Pust, suck och stön. Nu hoppas jag bara att detta går vägen.

I övrigt så har jag varit och handlat idag. Plockat lite här hemma. Trodde att jag skulle få besök av Matilda och lilla Thyra men det gick tyvärr inte, så det får väl bli en annan gång.
Jag och Tommy gjorde varsin fryst pizza i ugnen, och dom var faktiskt godare än vanligt idag. Vet inte varför.
Nu sitter jag som sagt här, Tommy sitter med våran son i knät framför teven.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter jobbigt, tur att du fick prata med dom som var snäll.. oftast är dom sur och otrevliga!!

2009-02-05 @ 19:48:04
URL: http://pluppy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0