Morotskaka i långpanna

På begäran delar jag med mig av receptet på morotskakan jag brukar göra. Både jag och alla andra som smakat på den tycker att den är jättegod. Det enda är att den inte blir så himla tjock. Det duger gott och väl enligt mig, men om man vill ha en högre tjockare kaka kanske man får prova att göra dubbel sats. Hoppas det ska smaka :)
 
 
 
 
Morotskaka i långpanna
4 ägg
4 dl socker
200 g smält smör
6 dl rivna morötter (ca 6 st)
4 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
2 tsk bakpulver
Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölet med dom andra torra ingredienserna och rör ner det i smeten, även smöret. Rör ner morötterna sist. Smörj och bröa en långpanna och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i cirka 12-15 minuter. Låt kakan svalna.
 
Glasyr
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
150-200 g rumsvarmt smör
3 tsk vaniljsocker
Blanda bara ihop allt och vispa till en slät kräm med elvisp. Smaka av och bred sedan krämen över kakan.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Victoria

Morotskaka är ju supergott

Svar: Ja det är verkligen supergott!
AlbinsModer

2013-02-08 @ 11:39:57
URL: http://vgt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0