Överrörliga jag

Denna Måndag har väl varit precis som vanligt - vakna, byta kissblöja, äta, leka, busa, se på tv, byta bajsblöja, ge flaskan & låta prinsen somna, äta och ordna en massa stök och plock här i hemmet. Låter väl som en vanlig småbarnsmamma? :)
Jag hade tid hos sjukgymnasten klockan 15 idag. Som tur var så kom Tommy hem redan vid klockan 13, vilket är ganska ovanligt. Eftersom Albin sov så tog jag och Tommy en liten lur samtidigt. Vi hade tur även då för Albin sov i 2,5 timme - i sin egna säng! Det händer typ aldrig numera tråkigt nog. Men det var skönt! Sen klev vi upp, jag gjorde mig i ordning och for iväg.

Hos sjukgymnasten gick det bra, en väldigt bra kille. Han frågade en massa frågor som jag fick svara på, vad jag hade för probem, vart jag hade ont osv. Han kände på min rygg, nacke och nere vid svanskotan, jag fick göra några övningar medan han tittade och kände också. Jag berättade att jag varit överrörlig och extremt vig hela mitt liv, och det konstaterade han nu, trots att det blivit mycket mindre sen jag fick ryggskadan. Det lite knepiga var att jag inte alls använde eller belastade nedre halvan av ryggen (ländryggen, där min skada är) då jag rörde mig, förutom då jag böjde mig framåt. Det kan ju förvärra problemen och värken jag har i ländryggen. Det absolut viktigaste var att jag måste lära mig att sitta rakt och sträcka på ryggen, inte hasa ihop mig som jag oftast gör. Jag fick göra en övning som jag skulle fortsätta med hemma, två gånger om dagen. Sedan skulle jag höra av mig på Fredag och tala om hur det gått. Besöket tog nästan en timme och vi hann inte ens med att prata om nacken och kolla den. Men det lär nog bli fler besök skulle jag tro! Han tyckte att jag skulle försöka att sova på rygg, med någon under svanken och inte ligga på mage - hur nu det ska gå? Och så ska jag försöka att inte knäcka min nacke hela tiden, som jag gör minst 10 gånger om dagen. Det blir också en utmaning då det är något fel jag får i nacken så att jag känner att jag måste knäcka till. Men det blir skönt för Tommy som hatar det ljudet :) Det enda som är lite jobbigt nu är att jag har huvudvärk (som jag ofta har). Men jag tror att jag får det vid minsta påfrestning av min onda rygg och nacke, kan kanske ha blivit av övningarna jag gjorde för jag känner även mer i nacken...

Efter mitt besök där så köpte vi pizza med oss hem, mumsade i oss. Sedan blev det lite tv blandat med lek & mys. Jag gav Albin flaskan vid åtta och han somnade gott. Jag tittade på "Sveriges fulaste hem", men zappade över ibland till "Fotbollsgalan". Albin kom in till oss vid tio. Här har jag suttit sedan dess. Båda grabbarna sover gott bredvid mig nu, så söta! Jag måste snart lägga huvudet på kudden jag med...


(I sommarstugan Augusti 09 - längtar redan efter sommarkvällarna)


Kommentarer
Postat av: Emma

Det är det problemet jag har med min rygg med. Sjukt jobbigt och ont får man med..



Sv: Ja det var nog jag, fattar inte varför jag börjat bli de, mitt namn står nämligen alltid kvar men men :)



Kramar

2009-11-10 @ 10:02:37
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/
Postat av: Jannike

Hej Karin!

Jag har också sovit mycket på mage och haft ont i nacke, axlar och huvud när jag vaknat. Men sen köpte en kudde på IKEA som liknar en Tempurkudde och efter det är problemen borta. Nu har du det betydligt besvärligare än jag men din skada och så men det kanske kan vara värt att prova. Kudden gör det oskönt att sova på mage och så får man försöka tänka på att ej lägga sig på mage utan ligga på rygg.

Hoppas dina övningar hjälper dig.

Kram Jannike

2009-11-10 @ 14:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0