Kamomill

Ikväll har jag druckit kamomill-te som mamma och pappa köpte åt mig. Jag har ju såna sömnbesvär, svårt att somna på kvällen hur trött jag än är och det är fruktansvärt störande. Jobbigt och tröttsamt framför allt eftersom man sover nog dåligt med en bökig Albin i sängen. Det är så mycket som går omkring i mitt huvud och det märks som mest när jag går och lägger mig på kvällen. Jag är orolig över saker, tänker på saker som ska göras, en massa funderingar, tänker på Albins problem & mina problem såklart och vad som hänt under dagen osv. Jag har en stor psykisk stress och mycket oro. Jag har ju även mycket spänningar i kroppen, som både beror på min värk (rygg, nacke & huvud mm) och säkert lite pga oron också.
Nu har jag googlat lite om kamomill och av vad jag läst så verkar det vara riktigt bra. Sedan om det fungerar är väl säkert från person till person, som med allt annat. Jag är ju väldigt skeptisk till att det ska hjälpa mig, eftersom nästan ingenting brukar fungera på mig. Receptfria insomningstabletterna hjälper iallafall inte, och mina smärtstillande mediciner hjälper aldrig mot smärtan. Men vi får väl se nu då, om detta har någon verkan. Man kan ju alltid hoppas och försöka vara lite positiv, som ofta är min svaghet nu för tiden. Måste också försöka komma ihåg att dricka detta några gånger om dagen, framför allt varje kväll.

Här kommer lite fakta om Kamomill

¤ Kamomill verkar muskelavslappnande och kan vara bra mot muskelspänningar och ryggvärk mm. Och kan därmed ha en lugnande och eventuellt sömngivande effekt. Kan även lindra mensvärk eller annan värk. Inte nog med det så kan det hjälpa mot  mag-och-tarmproblem eftersom musklerna runt magen slappnar av.

¤ Kamomill verkar lugnande. Det verkar på samma delar av hjärnan som ångestdämpande medicin, men det är såklart mildare och inte beroendeframkallande. Så det kan dämpa lätt oro.

¤ Kamomill sägs kunna förebygga och lindra förkylning. Det har gjorts flera studier som visat att Kamomill innehåller Hippurate, som är en nedbrytningsprodukt av flavonoider i kamomillte och ämnet verkar antiinflammatoriskt. Kamomill kan även lindra infektioner vid eksem, lätt solbränna och utslag mm.

¤ Kamomill kan lindra irriterade och trötta ögon. Man blöter en kompress med kallt kamomillte och lägger på slutna ögonlock. Kamomill kan även fungera vid munsår och infektioner i tandköttet.

¤ Kamomill kan man även tvätta håret med, och med hjälp av aminosyrorna kan det ge håret extra lyster.

¤ Kamomill är urindrivande!

¤ Kamomill finns i olika former som krämer, lotion, tabletter och som torkad ört. Dricker man kamomillte så är 1-4 koppar en tillräcklig dos under en dag. Blommorna läggs i varmt men ej kokande vatten och får dra i 10 minuter. Man ska ha locket så att inte de nyttiga ämnena försvinner. (Jag har dock vanliga tepåsar i nuläget).

Varning!
¤
Gravida bör inte använda kamomill.
¤ Kamomill kan förtunna blodet och försiktighet är därför nödvändigt när blodförtunnande mediciner används eller medicinska åtkommor där detta kan ha betydelse är aktuella.
¤ Kamomill kan förstärka effekten av lugnande och sömngivande läkemedel och alkohol.

Faktan har jag tagit härifrån


Kommentarer
Postat av: Emma

Funka det?

I så fall så ska jag nog med prova det! Sover ju som en kratta!



Sv: Tack vännen. Känner mig stark trots alla blickar mot mig!

KRAM

2009-11-19 @ 12:13:20
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/
Postat av: Victoria

Det enda jag kan komma på i nuläget är brio järnväg. Men jag kan fundera lite till!

2009-11-19 @ 13:11:36
URL: http://victoriagt.blogg.se/
Postat av: Victoria

Den här tyckte hon var kul när vi var på leksaksaffären: Farmerssays" rel="nofollow">http://www.lekmer.se/leksaker/Babylek/Fisher-Price%2CFarmerssays



Annars så älskar hon apor, så nån leksak med nån apa kanske (hon har inga med apor) fast jag vet inte om det finns.

2009-11-19 @ 13:45:50
URL: http://victoriagt.blogg.se/
Postat av: Annette

Hej Karin

Ledsen att höra att du har svårt att sova. Jag har haft de problemen läänge.. ligger och tänker i timmar på allt som hänt under dagen, vad jag sagt och saker som hänt för länge länge sedan. Och saker som kommer och hända, för att inte glömma.

Det bästa för dig vore nog om Albin kunde sova i sin egen säng hela natten, så att du får lugn och ro. Hur går det med det nu förtiden? Kan han bara sova om han få komma in till er ?



Många kramar!!

2009-11-19 @ 17:31:36
Postat av: johanna

Hej! Vilken fin blogg du har och ni har även en super söt liten kille:) Ville bara fråga var ni har hittat all fin tapet som ni köpt?????

2009-11-19 @ 19:50:01
Postat av: Tant Ulrika

Ny dundertävling hos Tant:



http://uj76.blogspot.com/2009/11/tant-lottar-ut-tva-st-presentkort.html



..där TVÅ st presentkort från en finfin barnbutik ligger i potten! Kika gärna in o delta i den med =)



(Tipsar dig som tävlat hos mig tidigare! :)

2009-11-19 @ 22:35:58
URL: http://uj76.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0