Pengar?

Ja, nu kan vi ju kallas för familjen Black! Jag berättade ju om min mammapenning och om räkningarna. Efteråt så återstod det ju inte ens 200 kronor. Det går ju åt ganska snabbt om man går och handlar några ynka grejer på affären. Sen så köpte jag ju papper till våra julkort. När vi var hos mamma och pappa så fick vi 300 kronor när vi åkte hem, dom har nu gått till ICA. Jag menar bara mjölk, ost, skinka och andra småvaror blir ju rätt så mycket. Nu är vi iallafall black och det är 18 dagar kvar tills barnbidraget kommer och 23 dagar tills nästa mammapenning trillar in på kontot. Och så är det ju dessutom juletider, då det är extra roligt och behövligt med några extra slantar. Men det är tur för vi har ju blöjor,  tvättlappar och sånt åt Albin så det räcker iallafall och det är huvudsaken. Han går ju självklart i första hand.

Barnbidraget som vi får den 20:e varje månad går ju också åt ganska så snabbt eftersom när vi får den så har vi ju oftast helt slut på pengar och så går det ju till blöjor och tvättlappar. Egentligen så tycker jag att barnbidraget är ganska lågt. För bara ett paket blöjor kostar ju över 100 kronor och tvättlapparna typ 30, sen är det ju andra grejer man behöver, småsaker som man inte tänker på. Bara en Minifomflaska går ju på nästan 100 kronor och Albin har ju även andra dyra mediciner. Så kläder och sånt har man ju inte en chans att köpa för dom där pengarna. Jag säger bara, att det är en himla tur att jag fortfarande ammar, för annars har man ju varit tvungen att köpa ersättning och då har det ju kostat en massa mer. Det är ju inte så himla länge tills man börjat med gröt och barnmat heller, men då får vi väl hoppas att vi har lite bättre ställt.

Det är ju en himla tur att man har mamma och pappa. Nu har ju dom lagt ut över 60000 på sitt nya badrum, så dom har ju inte så himla tätt just nu, men ändå hjälper dom ju till så mycket som dom bara kan. Och dom slantar som blir över får vi, även av Tommys farfar och min mormor. Vi får också 600 kronor i månaden av Tommys pappa och sen står han för allt som har med bilen att göra - skatten, försäkringen och den nyligt gjorda lagningen som gick på nästan 3000 kronor. Man kan inte tacka tillräckligt för allt vi får och tacksamt tar emot, men TACK!

Sen så hade vi ju ansökt om bostadsbidrag, som vi hade räknat ut skulle vara mellan 1000 och 2000 kronor. För det första så har det tagit nästan 3 månader att vänta. Sen så fick vi brev igår och jag var ganska ivrig med att öppna det och se vad det blivit och när vi skulle få det. Då står det att beslutet är 400 kronor i månaden, och vi får den 5:e December retroaktivt för 3 månader 1200 kronor. Vilket jäkla bakslag, man blev ju hyffsat besviken eftersom man hade räknat med åtminstone 3000-4000 kronor. Så dom måste ju ha gjort nå ändringar nu på senare tid. Jag som hade tänkt fara till Sundsvall och handla lite på IKEA och några julklappar och på samma gång hälsa på Camilla. Men det blir ju såklart inget av då. Väldigt tråkigt. Och 400, vad är det att komma med egentligen?

Man kan ju inte begära att det ska gå så bra när vi är tre stycken som bor i en lägenhet på 4000 och ska leva på min mammapenning heller. Det är ju mat, bil, bensin, telefonpåfyllning, ström, tv-licens, kläder och grejer till Albin mm. Hur ska då 8000-9000 räcka? Ja, man kan ju inte direkt unna sig så mycket på sidan om iallafall och har inte råd med mycket grejer varken till oss eller Albin. Det är hemskt att man klagar när man tänker på att det finns så många som har det mycket mycket värre här i världen. Men jag vet inte vad jag ska säga, fy skäms på mig!

Kan slutligen säga att när Tommy får jobb och fast inkomst så kommer vi skynda oss att leta ett hus att hyra eller ett billigt hus att köpa, hitta en hyffsad kombi till ett hyffsat pris och sedan leva som mindre kungar, när man jämnför hur  vi haft det hittills.

Som Josefin Craaford sa i "Vakna med voice" en gång, att hon ville så gärna köpa ett radhus som kostade 6 miljoner men hon hade ju inte råd. Så då ville hon att nästan hela svenska folket kunde skicka en krona till henne, då skulle hon ju lätt och billigt få ihop pengar till det huset. Ganska smart tanke ändå, för en krona är ju inte mycket?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0